Double podium at Belgium Superprix

Doha, July 7th 2016 – Qatar national Amro Al Hamad made a historic debut during the Superprix race weekend at a wet Zolder circuit in Belgium, taking two podium awards for Qatar.

Amro first had a chance to test out the unfamiliar Zolder circuit on Friday during testing, and by Saturday, Amro had reached 2nd fastest time overall. However just before the qualifying session, a sudden rain shower changed the set up to wet tyres. The downpour caused a few crashes in other cars so Amro decided to err on the side of caution and settle for P7 on the grid for the first race on Sunday morning.

For the first time, the GT class cars were joined all together with the prototype Superlight cars, and Amro had a big challenge to start alongside the Porsche’s, Ferrari and BMW cars.

The first race of the weekend was a 60 minute sprint with one stop allowed during the race for fuel, tyres or a driver change, however Amro would drive this race weekend as a solo driver.

On a damp Sunday morning, starting from 7th place on the grid Amro had jumped up to third position by the first few corners and went in a race long head to head battle with the leading more powerful Mosler MT900R car driven by Kosta Kanarogulu and the Norma M20FC driven by local Belgian driver David Wood Head.

In the last 10 minutes of the race the heavy rain started again on the Zolder track, and the team made the bold decision to stay out on slick tyres which proved to be tricky whilst fighting with the top two cars so closely. Amro clung on to his 3rd position admirably rewarding him with his first podium trophy at the Zolder track.

Race 2 at 2:50pm, was to be a 90 minute race, again as a solo driver with a mandatory pit stop at around 45 minutes. The persistent heavy rain reared its head again before the race start and most teams opted for the safer wet tyres again. Howeever, only 10 minutes into the race the track started to dry out and Amro was losing speed with the rain tyres. The Bas Koeten Racing team sprung into action and called an early pit stop to change to slick tyres which lost some extra time initially but Amro had to make the change to keep pace with the leading cars.

This strategy helped Amro climb up to second place overall with another podium celebration and another trophy to take home to Qatar.

“I have been very happy with the experience of racing in Zolder. It’s always great to race on a new track to boost confidence and test my ability to cope with new configurations. Zolder was a great personal test to be able to race both races, one of 60 minutes and 90 minutes without a co-driver even in the rain, it was a great booster for my readiness to participate in the Zolder 24 hours endurance race,”

“After my performance here this weekend, I have received a couple of offers to participate for the 24 hours Zolder. Unfortunately I am still struggling to secure the sponsors to help me raise the Qatari flag over international circuits. It’s humbling that I was the first Arab national from Qatar to race successfully here and receive a podium award in Belgium and I hope it will bring a great boost for the youth of Qatar and motorsports. I hope I can be of great benefit to help them develop in the future,” commented Amro post event.

Jelle Koeten, Bas KOETEN Racing Team Manager said, “Amro will be a good edition to the endurance team we are forming. We required 4 drivers and we looked for a final driver but didn’t find the perfect match until Amro proved himself and his progress even though it was his first time to race in Zolder. One of the major milestones for the 2016 season is to win the 24 hours of Zolder Endurance race with the WOLF GB08 Sport Prototype. The car has proved its endurance capabilities and reliability over the races.”

“Achieving victory in such a grueling race as the 24 hours endurance race of Zolder is the ultimate challenge for all, the drivers, the machine and the team behind it where all the factors combine to achieve results. We want to show the racing world the real potential of lightweight prototypes as we demonstrated it in the shorter endurance races, now it’s about time to prove it in the longer endurance races.” he continued.

In closing Amro stated, “I have the ability and confidence to undertake such a grueling challenge as the 24 hours of Zolder as I have already five endurance races under my belt with 4 podium finishes amongst the 5 between Dubai, Abu-Dhabi, Zandvoort and now Zolder. As with many sports as one progresses the investment increases and requires more financial support from sponsor partners.”

Syntix Superprix Circuit ZolderPhoto: with permission- Roel Louwers

القطري عمرو الحمد يحتفل بصعوده مرتين إلى منصة التتويج على حلبة زولدر في بلجيكا

الدوحة، 28 حزيران/ يونيو 2016 – حقق السائق القطري عمرو الحمد بداية تاريخية خلال سباق “سوبر بري” Superprixفي عطلة نهاية الأسبوع على حلبة زولدر البلجيكية الرطبة جراء تساقط الأمطار، بعدما تمكن من الصعود مرتين إلى منصة التتويج ليرفع عاليًا إسم قطر في المحافل الدولية.
وحصل عمرو على فرصة أولى للتعرف وإختبار حلبة زولدر يوم الجمعة أثناء التجارب، وبحلول يوم السبت، نجح السائق القطري في تسجيل ثاني أسرع توقيت في الترتيب العام. ولكن قبل إنطلاق فترة التجارب التأهيلية سقطت الأمطار المفاجئة على الحلبة ما دفع بالفريق إلى الإنتقال للتزود بإطارات خاصة بالمسارات الرطبة. هذه الأمطار تسببت في تبديل مجرى بعض الأمور وحصول حوادث لسيارات أخرى، لذا قرر عمرو أن يقود مع عامل الحذر مسجلاً سابع أسرع توقيت عند خط إنطلاق السباق الأوّل يوم الأحد.
وللمرة الأولى، إنضمت سيارات فئة الـ “جي،تي” إلى جانب السيارات النموذجية (بروتوتايب) الـ “سوبر لايتس” Superlights ، وواجه عمرو تحديًا كبيرًا في بدء سباقه جنبًا إلى جنب مع سيارات “بورشه” و”فيراري” و”بي،أم،دبليو”.

السباق الأوّل خلال عطلة نهاية الأسبوع إمتد لفترة 60 دقيقة وكان عبارة عن سباق سريع “سبرينت” مع توقف واحد للتزود بالوقود، أو تبديل الإطارات أو تغيير السائق، ورغم ذلك قرر عمرو أن يخوض المنافسات بمفرده في سباق عطلة نهاية الأسبوع.
خلال صباح يوم الأحد الرطب، ومن المركز السابع عند خط الإنطلاق نجح عمرو في التقدم للمركز الثّالث بعد المنعطفات الاولى القليلة، ليخوض معركة طويلة الأمد مع السيارة القوية “موسلر أم،تي 900 آر” التي جلس خلف مقودها السائق كوستا كاناروغولو وسيارة الـ “نورما أم 20 أف،سي” بقيادة السائق المحلي دافيد وورد هيد.
خلال الدقائق الـ 10 الأخيرة من عمر السباق بدأ المطر بالتساقط مرة أخرى على حلبة زولدر، فإتخذ الفريق قرارًا بالإبقاء على الإطارات الملساء التي أثبتت أنها ستكون خادعة أثناء التنافس على الصدارة بهذه الحدة والقوة مع أبرز سيارتين. ورغم ذلك تشبث عمرو بمركزه الثّالث في الترتيب العام ليكافىء نفسه بأول صعود له إلى منصة التتويج على حلبة زولدر.
السّباق الثّاني الذي إنطلق في تمام الساعة 2,50 بالتوقيت المحلي إمتد لفترة 90 دقيقة، ومرة جديدة خاض عمرو المنافسات كسائق منفرد مع توقف سريع جدًا في مركز الصّيانة بعد حوالى 45 دقيقة. ومرة جديدة تساقطت الأمطار الغزيرة قبل بداية السباق وذهبت معظم الفرق لخيار أكثر أمانًا مع الإطارات الخاصة بالمسارات الرطبة. وبعد 10 دقائق فقط من منح شارة الإنطلاقة، بدأت المسارات تجف وكان عمرو يخسر سرعته بسبب إطارات سيارته المخصصة للمسارات الرطبة. وبسرعة قرر فريق “باس كوتين رايسينغ” أن يقوم بردة فعل، فطلب من عمرو الدخول إلى مركز الصّيانة لتبديل الإطارات الملساء التي خسرت بعض الوقت، ولكن عمرو إضطر للتوقف من أجل البقاء خلف السّيارات المتصدرة.
هذه الإستراتيجية ساعدت عمرو للتقدم للمركز الثّاني في الترتيب العام مع صعود جديد إلى منصة التتويج وإحتفال جديد وكأس جديدة ليؤخذها معه إلى بلده قطر.
عمرو علّق على إنجازه بقوله: “سعادتي كبيرة بالتجربة الّتي خضعت لها في زولدر. من الرائع دائمًا التنافس والقيادة على حلبة جديدة من أجل الثّقة وإختبار قدراتي على التعامل مع مجسمات جديدة. زولدر كانت إختبارًا شخصياً رائعًا وأن أتمكن من التنافس في السباقين كليهما، واحد لمدة 60 دقيقة والآخر لمدة 90 دقيقة، بدون سائق آخر معي وتحت الأمطار، هو بمثابة دفعة قوية وأفضل تحضير لي للمشاركة في سباق التحمل 24 ساعة في زولدر”.
جيلي كوتين، مدير فريق “باس كوتين رايسينغ” قال بدوره: “سيكون عمرو الحمد إضافة مهمة لفريق التحمل الذي نعمل على تأليفه. نحتاج إلى 4 سائقين ونحن نتطلع قدمًا للتعاقد مع سائق أخير ولكننا لم نجد الأفضل، لحين أثبت عمرو نفسه وتطوره بالرغم من أنه خاض المنافسات للمرة الاولى على حلبة زولدر. إحدى أولى الخطوات في رحلة الألف ميل في عام 2016 هو الفوز في سباق التحمل 24 ساعة في زولدر على متن سيارة الـ “وولف جي،بي08 سبور بروتوتايب”WOLF GB08 Sport Prototype. هذه السيارة أثبتت قدرتها على التحمل وموثوقيتها خلال السباقات”.
وتابع كوتين قائلاً: “تحقيق الفوز في سباق قاسٍ مثل سباق 24 ساعة في زولدر هو التحدي الأكبر للجميع، وللسائقين، والآلة وللفريق الذي يقف خلف كل ذلك، حيث تتضافر كل العوامل لتحقيق الفوز. نُريد أن نُظهر لعالم السباقات القدرات الحقيقيّة لسيارات الـ”بروتوتايب” خفيفة الوزن، كما أثبتنا ذلك في سباقات التحمل القصيرة، وقد آن الأوان أن نثبت قدراتها في سباقات التحمل الطويلة”.
في الختام قال عمرو: “بعد تأديتي في زولدر في نهاية هذا الأسبوع، تلقيت العديد من العروض من بعض الفرق للمشاركة في سباق 24 ساعة في زولدر. للأسف ما زلت أصارع من أجل الحصول على ممولين من أجل دعم سعيي لرفع العلم القطري على الحلبات الدولية. بكل تواضع أقول أني أول سائق من قطر يُسابق بنجاح هنا ويصعد إلى منصة التتويج مرتين في بلجيكا، وآمل أن أحقق دفعة كبيرة للشباب القطري ولرياضة السيارات، وأتمنى أن أكون ذات فائدة كبيرة لمساعدتهم في المستقبل.”
وأضاف عمرو: “لديّ القدرة والثّقة للقيام بمثل هذا التحدي القاسي على غرار المشاركة في سباق 24 ساعة في زولدر حيث تنافست حتى الآن في 5 سباقات للتحمل وتمكنت من الصعود إلى منصة التتويج 4 مرات من بين السباقات الخمسة الّتي خضتها، وهي: دبي وأبوظبي وزاندفورت والآن زولدر. كما هي الحال مع العديد من الألعاب الرياضية ومع تطور الشخص يزداد الإستثمار ويتطلّب الكثير من الدعم المالي”.